Vissa dagar är bara för underbara! Just en sån dag är det idag, dagen började med att jag var uppe med tuppen och åt frukost innan jag fodrade hästarna. Under tiden dom åt så städade jag upp i sadelkammaren och putsade allt jag inte hann igår (mycket att göra igår!) så det var skönt att få undan det innan de "riktiga" arbetssysslorna skulle göras. Jag började med att rida ut Inca ett lätt pass på grusvägarna. skritta och trava en slinga som tar ca 50 minuter. Skönt för henne att ta det lite lagom lungt igår och idag efter lördagens tävling i Eskilstuna. Jag ni ska få en tävlingsrapport från det också! Sedan var det dags för Tzigane att trimma ett ordenltligt dressyrpass idag. Jag började med att jogga igång henne under några minuter innan jag släppte stigbyglarna och red resten av passet utan stigbyglar, för att komma ner bättre i sadeln och komma åt mig själv och fokusera på min sits och balans. Hon gick så himla fint från start till mål! Hon var där och arbetade med mig hela passet mellan hand och skänkel i en rytmisk takt. Så efter ett bra dressyrpass skritta jag ut henne på grusvägen! Så redan där var min morgon räddad! För vist känns allt lättare och roligare när hästarna jobbar på bra!! Håller ni inte med?!
Tzigane skrittas av på grusvägen
 
Efter det skulle jag möta upp en ny kund som jag ska hjälpa med hennes tre styckena treåringar då hon ska ut och resa under några veckor. Jag åkte dit och var där klockan 11.00. Vi tog ut en häst åt gången och linade dom innan jag sedan klev upp och red varje häst ca 20 min, alla tre hästarna är hoppstammade halvblod! Jätte kul att få nya uppdrag, så där kommer jag att vara nu några vändor innan ägaren kommer hem!
 
Nu sitter jag här på Hippotique och bloggar då jag har hand om butiken när Linda har tagit välförtjänt semäster och åkt till USA i en vecka. Jag har fixar och plockat om lite i butiken och nu sitter jag här och bloggar med en kopp te.
 
Om jag ska backa bandet några dagar och komma tillbaka till lördag, då jag var iväg och tävlade på Sundbyholms travbana i Eskilstuna. Vilken anlägning dom höller på att få till! Stora ytor att rida och skritta fram på och en jätte stor fin fibersand bana där tävlimgarna hålls på! Det fanns inte mycket att klaga på, dit kommer jag verkligen att åka fler gånger! Det var i alle fall årets första ute tävling, och det var så skönt att få komma ut. Inca hoppade två klasser, 120 och 130 bägge förstås i avdelning B då hon bara är sex år. Hon hoppade den första klassen felfritt och fick ett nedslag i den andra. Man kände på henne att det fanns vissa spänningar i henne antagligen för att det var första ute och mycket rörelse runt om och att det blåste endel. Hon vart lite stressad och upprörd till sista klassen på framhoppningen så jag inte riktigt kunde göra det arbete som jag ville utan mest fick fokusera på att få henne lugn och sedan jobba på så gott det gick! Det som på nått sätt ändå är så skönt med henne är att bara man kommer in på banan och styr så hon ser hinder nummer ett så brukar hon få full fokus på hoppningen och "glömma" det spända. Jag kände dock att jag inte kom till samma ridning som tidigare under 130 banan, och det var tack vare det jag fick ett nedslag. Det var ett räcke sedan sex språng ner till en kombination, oxer till räcke. Jag skulle landat satt mig ner och galopperat henne de tre första stegen så jag de tre sista kunnat suttit upp och hållt ihop de tre sista stegen, så tyvärr fick hon bakbensfel och rev A hindrets bakbom. En miss jag får ta på mig! Men som sagt att hon var lite stressad till andra klssen gör jag inte till nån stor grej utan bara antar att det var första utomhus tävlingen och att det rörde sig endel i hennes huvud!
Lite dålig bild men från Eskilstuna.
 
Nu ska jag fortsätta att fixa iordning i butiken här så det är fint tills Linda kommer hem! Hoppas att ni njuter lika mycket som mig av våren som sakta kommer mer och mer för varje dag! Håll ögonen öppna för snart kommer ett nytt inlägg!
 
Kram Ina
 

Kommentera

Publiceras ej