Nu var det länge sen men nu är jag här igen…

För er som inte redan vet bor jag utanför Linköping på en liten hästgård och driver eget företag, Stall IK. Där jag tar emot hästar för utbildning och försäljning men även bedriver elev verksamhet då jag åker runt och håller träningar både privat och i grupp. Vill ni veta mer om mig så tvivla inte att ring eller maila mig! 

Ina Knutsson 0703 573 580

[email protected]

 

Jag lyssna i morse på morgonradion när gänget på mix Megapol diskuterade det här med att man lätt kommer in i en höst depression nu när det är mörkt och trist ute. De pratade om vad man kunde göra för att göra den mörka tiden lättare. Jag själv kände igen mig, inte i en depression utan mer att det är en tuffare period med väder, smutsiga hagar/ hästar mm. Och det var en man som ringde in till radioprogrammet och tipsade om att man planerar in saker varje helg som man tycker är roligt så har man nått att se fram mot! Jag som är hästnörd tänkte direkt att nu ska jag hem och planera in en rolig övning till unghästarna nästa pass dom ska hoppas. Så här kommer en markarbetes övning ni kan öva på i rusk vädret i helgen som en rolig och givande övning för dig och din häst! 

 

 

Denna övningen är väldigt enkel att ordna med du lägger bara ut två bommar på långsidan innanför spåret med lång distans mellan. Där ska du sedan kunna rida med varierande galoppsprång. Börja med att rida i en normal galopp med stadiga steg mellan bommarna och räkna dina galoppsprång. För att sedan öka svårighetsgraden med att både öka steglängden och rida på förre stag samt att minska steglängden och rid på fler steg. Detta kan du göra med hästar i alla åldrar och utbildningsnivåer. Den grönare hästen eller ryttaren fokuserar på att ha en bra galopp och rytm och inte behöver fokusera så mycket på att länga eller korta bara ha rytm och balans,medan den mer rutinerade ekipaget varierar mer mellan gångerna de kommer på bommarna lägger till och tar bort steg men fortfarande med störst fokus att ha hästen i balans/ rytm. De ekipage som gör detta bra kan också öka svårighetsgraden med att lägga ut bommarna på medellinjen för att rida hästarna på en mer ”öppen” linje utan stöd av väggarna. Denna övning uppskattar jag och jobbar mycket med för att få hästarna reglerbara/lydiga och raka. Just den delen med att få hästarna raka är inte alltid så enkel. Ha gärna en person på marken som kan stå mitt framför bommarna som kan ha koll så att ni sitter mitt på hästen, trampar ner lika i bägge stigbyglarna mm. Kom ihåg det är inte bara hästen som behöver tränas…

 

Lycka till så ses vi snart med nya mål mot 2015...

Kram

 

Kommentera

Publiceras ej