Vilket typiskt svenskt sommarväder eller vad säger ni?! Sol ena stunden och ruggigt regn nästa minut. Vi stallmänniskor jobbar på med våra hästar i alla väder, finns ju inget dåligt väder bara dåliga kläder eller vad är de uttrycket säger...

Igår spendera vi onsdagskvällen på Hedas lokala storhäst tävlingar. Jag var där med min lilla pärla Radine och hoppade 1 m. Oturligt nog började det regna en timme innan min start så framhoppningen blev rätt tung och blöt, så det vart inte så många språng innan det var dags att gå in på banan och hoppa banan som bestog av 8 hinder. En bana som inbjöd till fin rytm men ändå lite klurigheter, varav en distans oxer till ett räcket på fem lite framåt galoppsprång, sedan var sista linjen lite svår en 90 graders vinkel från oxer till en annan oxer. Men använde man en stor galopp var det en trevligt byggd bana av Helene Bisotto. Radine skötte sig fint inne på banan, trots att vi kom lite nära på sista oxern så gjorde hon en fin felfri runda och fick en söt liten rosette! Så nu äntligen är hon färdigkvalad till 4 års championatet!! UNDERBART. Så nu under 2 veckors tid har Radine sommarlov och myser i sommarhagen på dagarna. Innan hon sätts igång igen och matchas inför semifinalen i september!




De andra hästarna jobbas på som vanligt här hemma med både styrke övningar och lydnad på ridbanan till galopp träning ute i naturen! Jag gillar att jobba mina hästar ute i naturen tex skritta en massa i skogen så att dom natuligt lyfter på benen och skritar lugnt och ser sig för. Även att galoppera rätt långa sträckor i stor men lungn galopp i en låg form stärker både rygg och ger hästarna bättre kondition och gör deras kroppar starkare. När jag rider mina hästar på banan är grunden att dom svarar på gas, broms och kan svänga höger och vänster. Det må kanske låta konstigt att så "lätta" saker är grunden, men utan dessa fyra saker kan du aldrig utveckla grunderna och göra svårare övningar. Självklart så ska man inte bara arbeta med dessa fyra grunder utan vidare utveckla och öva på nya saker. Jag tänkte i veckan ge er lite tips på bra övningar som jag ofta jobbar hästarna med.

I helgen är det Tzigane och Ellen Key som åker till Västervik över söndagen och ska hoppa en varsinn 130 klass. Så hoppas på nya framgångar och bra rundor även denna helg!!

Efter helgen blir de två lugna helger med trim och finlir innan tävlingarna sätter full fart igen!

V.31 Eksö, nat
V.32 Älmhult, nat
V.33 Västervik, nat 
V.34 Gamleby, nat
V.35 Liköping, nat

Hoppas ni får en skön helg med fint väder, och ni titta in på bloggen nästa vecka för fler träningstips och övningar!
Kram Ina

Kommentera

Publiceras ej