Hästarna går i hagarna stallet är färdig mockat och 4 hästar är ridna och klara för dagen. För mig är det lunchdags och en paus från stallet. Idag blev det en tallrik med spagetti och köttfärsås samtidigt som jag sitter och njuter framför tvn, Flyinges hingst dvd landade i brevlådan igår. Det får mig att vilja betäcka och få ett litet föl per år! Jag kommer så väl ihåg den morgonen vi hittade lilla Turina. Har jag berättat hur det gick till förresten?! 

Det var i alle fall den 31 mars förra året 2011 hon föddes. Vi hade beräknat att Millan skulle föla nån vecka eller två in i april om de skulle vara exakt. Det är första gången vi "var med föl" och hela familjen var väldigt spända och förväntansfulla. Kameran till Millans fölbox va uppstatt och kopplad till en tv uppe i huset, så vi hade 100 % koll hela tiden, trodde vi... Vi var uppe på nätterna och titta på kameran om det hade hänt nått men inte, det var så lungt så. Tills morgonen den 31 mars då pappa gick ner till stallet tidigt på morgonen innan vi morgonfodrat. Han tittade försiktigt in mot Millans box, och det var inga konstigheter, Millan stog lungt upp och tittade på han i dörrspringan. Han gick tyst ut för att inte störa de andra hästarna när han hör en svag gäll gnäggning. Det var lilla bebis som ropa, hon låg så nära väggen att inte pappa sätt henne. När pappa öppna dörren till huset och skrek att vi hade fått föl, blev det full fart i huset mamma och jag har nog aldrig varit i stallet så fort som då. Där låg hon vår prinssesa helt nyfödd fortfarande blöt. Det var så mysigt, vi fick se henne resa sig första gången, vingla på dom långa benen och ta de första stegen till mamma och snutta.

Sedan den dagen har Turina som kallas Turis bara gett oss glädje, hon är vårat lilla lyckopiller som alltid ska fram och hälsa och får en att le! Turis pappa är Turmalin som är son till Malin Baryards nuvarande bästa häst Tornesch. Både mamma och jag var överenns om att välja Turmalin då vi tyckte om honom och hade sett hans pappa Tornesch. När vi betäckte Millan var bara Turmalin 3 år och de innebär att Turina är med i han första kull, lite extra roligt tycker vi!

I sommar åker Turis på bete med andra kompisar och får leka i stora hagar med fin kuperad mark. Men tills dess tränar vi på här hemma. Just nu tränar vi på att lasta i lastbilen, vilket går jätte bra! Men även går på ridbanan och lär sig lyssna på mej och gå över bommar, vattenmatta och bara lära sig att lyda mig och känna sig trygg vid min sida.

Här kommer lite bilder på Turina under 2011!

Kommentera

Publiceras ej